Nieuws

NIEUWS UIT DE WETENSCHAP

Berichten per rubriek

Berichten per onderwerp


Zoek op trefwoord


NIEUWSBERICHT

Rood vlees verhoogt kans hartinfarct vrouwen



KIES LIEVER KIP, NOTEN OF VIS

Amerikaanse onderzoekers waarschuwen vrouwen voor hun gezondheid: wie twee keer per dag rood vlees eet, heeft 30 procent meer kans op een hartziekte.

Tekst: © Marjan Hopman

Rood vlees eten, maar ook volle zuivel, verhoogt behoorlijk je kans op een hartinfarct. Dit is de conclusie van een gigantisch onderzoek door de Harvard School of Public Health in Boston. Bijna 85.000 vrouwen van 30 tot 55 jaar werden maar liefst 26 jaar lang bestookt met vragenlijsten over hun dagelijkse eten. Hoe meer rood vlees en volle zuivel de vrouwen bleken te eten, hoe hoger hun kans op een hartinfarct. Wie twee keer per dag rood vlees at, zoals lam, varkensvlees en rundvlees, verhoogde haar risico van een hartziekte zelfs met bijna een derde.

Door rood vlees en volle zuivel te laten staan geef je een enorme boost aan je gezondheid. Wie dagelijks één portie rood vlees vervangt door een andere bron van eiwitten verlaagt haar risico op een hartziekte al:

- Dagelijks één portie vlees vervangen door noten verlaagt je risico op een hartinfarct met 30%.

- Dagelijks één portie vlees vervangen door vis verlaagt je risico op een hartinfarct met 24%.

- Dagelijks één portie vlees vervangen door kip of kalkoen verlaagt je risico op een hartinfarct met 19%.

- Dagelijks één portie vlees of volle zuivel vervangen door magere zuivel verlaagt je risico op een hartinfarct met 13%.


Bron
Circulation, 2010, Published online before print, doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.109.915165.  


OVERZICHT NIEUWS | GEPLAATST: 24-08-2010 | RUBRIEK: GEZONDHEID
ADVERTENTIE