NIEUWSBERICHT
Koffie beschermt tegen borstkanker

MINSTENS 5 KOPJES PER DAG DRINKEN IS HET RECEPT
Wanneer je minstens 5 kopjes koffie per dag drinkt, verlaag je je risico op borstkanker, zeggen Zweedse onderzoekers.
Tekst: © Marjan Hopman
Het drinken van koffie vermindert het risico op oestrogeenongevoelige borstkanker. Dit zeggen Zweedse onderzoekers. Zij vergeleken de leefstijl en koffieconsumptie van ruim 2800 50-plus vrouwen met borstkanker met die van meer dan 3000 vrouwen van dezelfde leeftijd zonder borstkanker. Wat bleek? Koffiedrinkers hadden minder kans op borstkanker dan vrouwen die zelden koffie dronken. Deze bescherming ging echter alleen op voor oestrogeenongevoelige (ER-negatieve) borstkanker. Er was geen vermindering van het aantal gevallen oestrogeengevoelige borstkanker.
In een eerder Duits onderzoek was het verband tussen koffie drinken en bescherming tegen borstkanker veel zwakker. De onderzoekers denken dat de bereidingswijze van koffie daarmee te maken heeft. In Zweden kookt men de koffie, in Duitsland (en in Nederland) wordt vooral filterkoffie gedronken.
Bron
Breast Cancer Research, 11 mei 2011, Coffee consumption modifies risk of estrogen-receptor negative breast cancer.
OVERZICHT NIEUWS | GEPLAATST: 11-05-2011 | RUBRIEK: GEZONDHEID
