ARTIKELEN

Artikelen per rubriek

Artikelen per onderwerp


Zoek op trefwoord


ARTIKEL

Runningtherapie succesvol programma tegen depressie



RUN, BABY, RUN!

Hardlopen tegen depressie? Het helpt even goed als medicijnen - op lange termijn zelfs beter. Ken de kracht van runningtherapie.

Tekst: © Marjan Hopman

Bernadet Reinders-Dankelman (49) had al dertien jaar depressieve klachten toen ze uiteindelijk, op advies van haar psychiater, met runningtherapie begon. Ze had van tevoren geen idee wat het hardlopen inhield en of ze het wel kon. ‘Ik had zelfs nog nooit gesport’, vertelt ze. ‘In het begin hield ik het maar een minuut vol, dat was erg teleurstellend. Maar langzaamaan bouwde ik meer energie op. Op een gegeven moment heb ik zelfs meegedaan aan een duurloop van zeven kilometer. Ik zag er verschrikkelijk tegenop, maar na afloop voelde ik me euforisch: het was me gelukt. Ik was zo ontzettend blij!’

De onderlinge steun, de veiligheid van de runningtherapiegroep, die maken het therapeutisch sporten voor Bernadet waardevol. ‘Bij anderen die dezelfde problemen van depressie hebben als ik, hoef ik me niet groot te houden. Ik hoef me niet te schamen als de tranen in mijn ogen komen. De anderen in de runningtherapiegroep begrijpen wat ik doormaak, en dat maakt het veilig.’


Waarom runningtherapie zo succesvol is bij depressie

Hardlopen, zoals bij runningtherapie, is een goede behandelmethode bij depressie, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Op korte termijn helpt drie keer in de week een halfuur hardlopen even goed tegen een depressie als het slikken van medicijnen. Op lange termijn zijn de mensen die blijven hardlopen er zelfs beter aan toe, omdat zij nauwelijks terugvallen in een depressie.

Het succes van runningtherapie bij depressie zit deels in het zelfvertrouwen dat het rennen geeft, zegt fysiotherapeut en runningtherapeut Simon van Woerkom, die samen met psychiater Bram Bakker deze bewegingstherapie bedacht en het standaardwerk ‘Runningtherapie’ schreef. ‘Mensen ervaren vaak dat ze meer kunnen dan ze ooit voor mogelijk hielden. Dat werkt vaak door op andere gebieden in het leven.’

Daarnaast, ook niet onbelangrijk bij een depressie, verbetert je stemming met runningtherapie. Tijdens het rennen wordt namelijk de aanmaak van neurotransmitters als serotonine en dopamine in de hersenen gestimuleerd, belangrijke stemmingsstofjes waar mensen met een depressie een tekort aan hebben. Ook maak je endorfine aan, het zogenoemde gelukshormoon. Simon van Woerkom: ‘Je voelt je daarom na het lopen altijd beter dan daarvoor.’
Steeds meer dokters zien in dat een behandeling met antidepressiva niet de enige oplossing hoeft te zijn bij een depressie, weet runningtherapeut Simon van Woerkom. ‘Ze werken lang niet altijd en kunnen ernstige bijwerkingen hebben, zoals agressie, gewichtstoename en een verminderde zin in seks. Hardlopen is de minst ingrijpende en veiligste behandeling bij depressie. Ga daarom eerst bewegen als je depressieve klachten hebt. Je kunt altijd nog aan de pillen als het je niet voldoende helpt!’


Het geheim van runningtherapie is de intensieve begeleiding

Maar hoe hijs je jezelf in hemelsnaam uit de bank als je het leven niet meer ziet zitten en nergens puf voor hebt? Runningtherapeut Simon van Woerkom: ‘Als je depressief bent, is het inderdaad haast niet op te brengen in je eentje te gaan lopen.’ Bij runningtherapie krijgen mensen met depressieve klachten daarom intensieve begeleiding bij het in beweging komen. Stok achter de deur zijn vaste afspraken over de trainingstijden. Simon van Woerkom: ‘Daar houd ik mensen ook aan, desnoods haal ik ze thuis op. Ik loop zelf mee, ik trek ook mijn sportkleren aan. Bovendien train je niet alleen, maar in groepsverband.’

Runningtherapie duurt acht tot twaalf weken en vindt tweemaal per week plaats. Je leert op een rustige manier lopen en geleidelijk het uithoudingsvermogen verbeteren. Het is niet de bedoeling dat je na de runningtherapieperiode stopt met lopen, want dan is er grote kans snel terug te vallen in een depressie. Veel mensen sluiten zich daarom aan bij een loopgroepje, anderen gaan zelfstandig rennen.
Hardlopen betekent een wezenlijke verandering in het leven van veel mensen, zegt runningtherapeut Simon van Woerkom: ‘Iedereen die bij mij runningtherapie heeft gevolgd en daar een vervolg aan heeft gegeven, voelt zich beter en heeft minder of helemaal geen medicijnen meer nodig.’

Bernadet is nog niet af van haar depressieve klachten, ze zit nog midden in haar genezingsproces. ‘Maar de runningtherapie geeft me absoluut een duwtje in de goede richting: ik krijg het gevoel niet vast te zitten in mijn klachten. Telkens na het rennen voel ik me voldaan: het is me weer gelukt! Ik heb na de runningtherapie ook meer energie om dingen te ondernemen dan op andere dagen, al is het maar de was opvouwen. Ik voel me dan minder moe in mijn hoofd. Dat is heel fijn.’




Meer weten?
Runningtherapie kan worden vergoed op basis van een aanvullende verzekering fysiotherapie. Kijk op Runningtherapie.nl voor een runningtherapeut bij jou in de buurt.







Bronnen
Met speciale dank aan Bernadet Reinders-Dankelman. / Fysiotherapeut en runningtherapeut Simon van Woerkom. /  Duke University.

Marjan Hopman. All rights reserved © 2011. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur is het niet toegestaan dit artikel, of enig onderdeel daarvan, openbaar te maken en/of te (doen) verveelvoudigen.
Dit artikel is een bewerking van het reeds eerder verschenen artikel Runningtherapie: dé remedie tegen depressie in Plus Gezondheidseditie 2010.

GEPLAATST: 30-4-2011


OVERZICHT ARTIKELEN | RUBRIEK: PSYCHE | REAGEREN | DEEL DIT ARTIKEL

REACTIES

Zou fietsen ook helpen tegen depressie?

Geplaatst door: Therèse Mens op: 16-05-2011


ADVERTENTIE