ARTIKELEN

Artikelen per rubriek

Artikelen per onderwerp


Zoek op trefwoord


ARTIKEL

Nooit meer hormonale hoofdpijn? Slimme tips van 3 experts



ZO KRIJG JE JE OESTROGEENDIP ONDER CONTROLE

Lijd jij aan hormonale hoofdpijn bij het begin van de menstruatie of in de overgang? Hier zijn de beste tips van 3 experts: de neuroloog, de overgangsconsulente en de kinesioloog.

Tekst: © Marjan Hopman

Wist je dat honderdduizenden vrouwen in Nederland wel een maand per jaar ziek zijn door hormonale hoofdpijn of migraine? Sommigen kunnen er de klok op gelijk zetten: zij krijgen telkens op de eerste dag van de menstruatie (of twee dagen daarvoor) zware hoofdpijn. Andere vrouwen worden overvallen door onvoorspelbare hoofdpijnaanvallen - vaak lang voordat de menstruaties onregelmatig worden - in de overgang of perimenopauze.
De oorzaak van deze hormonale hoofdpijn of migraine is een hormonale shock: een plotselinge daling van de oestrogeenspiegels. Dit kan stipt elke maand gebeuren vlak voor de menstruatie. Maar ook door de grillige hormoonwisselingen op onverwachte momenten in de overgang.

Twee derde van de vrouwen gaat niet naar de dokter met hormonale hoofdpijn of migraine - die meer dan eens met misselijkheid en overgeven gepaard gaat. Vrouwen blijven dikwijls scheel van de hoofdpijn door lopen, omdat ze denken dat het bij het vrouw-zijn hoort (‘mijn moeder had het ook altijd’). Zonde, zeggen deskundigen. Want er is van alles tegen te doen. Hier zijn de slimme tips van 3 experts: de neuroloog, de overgangsconsulente en de kinesioloog.



Tips van de neuroloog
Emile Couturier is neuroloog bij het hoofdpijncentrum Medisch Centrum Boerhaave in Amsterdam.


Leefstijl

Neuroloog Emile Couturier: ‘Je levensstijl kan van invloed zijn op de ernst van hormonale hoofdpijnklachten. Veel roken, weinig bewegen, te veel alcohol drinken of cafeïne, slecht slapen, stress: het kan allemaal maken dat je meer of eerder hoofdpijn krijgt.’

Voedingssupplementen
Neuroloog Emile Couturier: ‘Er zijn aanwijzingen dat een dagelijkse hoge dosering B2 (400 mg) kan helpen bij hormonale hoofdpijn of migraine. Ook een hoge dosering magnesium kan de duur en intensiteit van hormonale hoofdpijn of migraine verminderen. Of dit ook bij jou helpt, kun je veilig zelf uitproberen.’

Pijnstillers
Neuroloog Emile Couturier: ‘Soms werkt een vrij verkrijgbare pijnstiller bij hormonale hoofdpijn. Wacht niet tot de hoofdpijn erger wordt, maar neem bij het eerste teken een paracetamol of NSAID als ibuprofen en naproxen. Om medicijnafhankelijke hoofdpijn te voorkomen, moet je je houden aan de regel van 2 op 7: gebruik niet langer dan twee dagen pijnstillers voor je hoofdpijn, en laat ze dan minstens zeven dagen staan.’

Medicijnen: triptanen
Neuroloog Emile Couturier: ‘Bij langere en zwaardere aanvallen van hormonale hoofdpijn of migraine heb je medicijnen nodig die gerichter op de hoofdpijn werken. Triptanen zijn de beste medicijnen die we hebben. Ze werken binnen een halfuur à een uur en hebben weinig tot geen bijwerkingen. Triptanen kunnen ook preventief worden geslikt vanaf drie tot vijf dagen voor de menstruatie. Soms is het even zoeken naar de juiste medicijnen. Want er zijn zeven soorten triptanen met elk een iets andere werking.’

Hormonale behandelingen
Neuroloog Emile Couturier: ‘Bij hormonale hoofdpijn voor de menstruatie kun je met estradiolpleisters een gelijkmatiger daling van de oestrogenen bewerkstelligen. Een andere optie is de pil drie maanden doorslikken. Dan beperk je de oestrogeendalingen tot vier keer per jaar.
Bij hormonale hoofdpijn in de overgang kan hormoonaanvulling vaak helpen de oestrogeenspiegels een tijdje stabiel te houden. Maar in een enkel geval verergert hormoontherapie de hoofdpijn juist en zijn andere behandelingen nodig. Vrouwen wordt vaak een dikke worst voorgehouden dat ze na de overgang, als de oestrogeenspiegels eenmaal constant laag zijn, af zullen zijn van de hormonale hoofdpijn of migraine. Maar dit gaat helaas voor een derde van de vrouwen niet op.’



Tips van de overgangsconsulente
Jos Teunis is verpleegkundig overgangsconsulente aangesloten bij de Vereniging voor Verpleegkundig Overgangsconsulenten (VVOC).

Phyto-oestrogenen

Overgangsconsulente Jos Teunis: ‘Met phyto-oestrogenen kun je op een natuurlijke manier het evenwicht herstellen bij hormoonwisselingen in de overgang en hormonale hoofdpijn of migraine voorkomen. Neem wel phyto-oestrogenen op basis van klaver, want van die op sojabasis kun je moe worden (soja vangt bij een te hoge consumptie het jodium weg die je nodig hebt voor een goede werking van de schildklier).’

Extra magnesium
Overgangsconsulente Jos Teunis: ‘Door extra magnesium te slikken kun je hormonale hoofdpijn in de overgang vaak aardig onder controle krijgen. In de overgang heb je namelijk algauw een tekort aan magnesium, doordat de hormonale omschakeling voor het lichaam een stressvolle situatie is, en bij stress wordt meer magnesium opgesnoept. Door dit tekort aan magnesium krijg je een verhoogde spiertonus, en daar krijg je eerder hoofdpijn van. Kramp in je beenspieren ’s avonds in bed duidt bijvoorbeeld ook op een tekort aan magnesium. Bouw de dosis magnesium in veertien dagen langzaam op tot maximaal 600 mg per dag.’

Geen voedingsmiddelen die hoofdpijn kunnen triggeren
Overgangsconsulente Jos Teunis: ‘Wanneer je veel last hebt van hormonale hoofdpijn in de overgang loont het de moeite eens goed naar je voedingspatroon te kijken. Wist je bijvoorbeeld dat zuivel hoofdpijn kan uitlokken? Probeer eens zes weken met zuivel te stoppen en kijk dan hoe je je voelt. Ook als je op je werk de hele dag automatenkoffie drinkt van slechte kwaliteit, kun je eerder hormonale hoofdpijn krijgen. Suikers of snelle koolhydraten triggeren eveneens vaak hoofdpijn: van suiker in de thee en de koffie, tot in koek, cake en drop. Ook de vele nepsuikers in lightproducten kunnen hoofdpijn triggeren. Vrouwen die alles light eten, hebben daarom vaak hormonale hoofdpijn.’



Tips van de kinesioloog
Phil Chilibeck is kinesioloog en onderzoeker aan Universiteit van Saskatchewan in Canada.


Lichamelijke beweging

Kinesioloog Phil Chilibeck: ‘Lichamelijke beweging helpt hormonale hoofdpijn verminderen. Uit ons onderzoek bleek dat vrouwen vanaf 39 jaar, die in de overgang waren, en regelmatig aan lichamelijke beweging deden 44 procent minder hormonale hoofdpijn hadden dan vrouwen met een zittend leven. Hadden de vrouwen die weinig bewogen 165 minuten per week hoofdpijn, bij de actieve vrouwen was dit 49 minuten. Ik adviseer vrouwen, die hun hormonale hoofdpijn willen verminderen, daarom minstens vier keer in de week een kwartier matig intensief te bewegen, bijvoorbeeld stevig te wandelen.’

 

Meer weten?
De huisarts kan je doorverwijzen naar een hoofdpijncentrum waar in hoofdpijn gespecialiseerde neurologen werken. Kijk voor een hoofdpijncentrum bij jou in de buurt op de website van de Vereniging van Nederlandse Hoofdpijn Centra (VNHC).

Voor meer informatie over hoofpijn kun je terecht bij de Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten.

Bij het Pijnstiller Infocentrum vind je alle informatie over vrij verkrijgbare pijnstillers. 

 

Bronnen
Emile Couturier, neuroloog hoofdpijncentrum Medisch Centrum Boerhaave. / Jos Teunis, verpleegkundig overgangsconsulente Vereniging voor Verpleegkundig Overgangsconsulenten (VVOC).  / Phil Chilibeck, kinesioloog/onderzoeker Universiteit van Saskatchewan, Canada. / Medicine & Science in Sports & Exercise, 2008, 40: S482-S483.

Marjan Hopman. All rights reserved ©. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur is het niet toegestaan dit artikel, of enig onderdeel daarvan, openbaar te maken en/of te (doen) verveelvoudigen.  

GEPLAATST: 30-9-2010


OVERZICHT ARTIKELEN | RUBRIEK: PSYCHE | REAGEREN | DEEL DIT ARTIKEL

REACTIES

Geplaatst door: op: 01-01-1970


ADVERTENTIE